Als VMBO-school doen we er alles aan om leerlingen enthousiast te maken voor techniek
De afdeling PIE en de samenwerking met SMO
Fons Sommers: “Zelf geef ik les aan 3e- en 4e-jaars leerlingen van de afdeling PIE wat staat voor Produceren, Installeren en Energie. Eigenlijk ben ik docent metaaltechniek, maar enkele jaren geleden is binnen onze school, vanuit een landelijk beleid, de afdeling PIE opgezet. Door een terugloop in het aantal technische richtingen heeft er namelijk een reorganisatie van de bovenbouw plaatsgevonden en dat heeft geresulteerd in de samenvoeging PIE waarbij metaaltechniek, elektrotechniek en installatietechniek zijn geclusterd.
Onze school werkt al jarenlang samen met Stichting Metaal Opleidingen (SMO). Zo komt Will van Roosmalen, projectmanager SMO, jaarlijks een aantal keer langs om leerlingen voorlichting te geven over de mogelijkheden na het behalen van hun diploma in combinatie met de opleidingen van SMO. Via Will van Roosmalen kennen wij een heleboel bedrijven en dankzij die samenwerking tussen SMO, scholen en bedrijfsleven zijn we nu gezamenlijk aangesloten bij Sterk Techniekonderwijs in de regio Oss. Er is een groot regioplan gemaakt waar bedrijven en scholen bij zijn aangesloten. Door deze samenwerking komt de regio Noord-Brabant in aanmerking voor techniekgelden. Een goede zaak.”
Het draait om leerlingen enthousiast maken
Wim van Dorst, voorheen 25 jaar werkzaam in de technische dienst bij Philips en nu werkzaam als instructeur op de afdeling PIE, vult aan: “Vanuit onze rol binnen deze VMBO-school is het onze taak om jongeren enthousiast te maken voor techniek. We streven naar een goede sfeer in de lessen, geven leerlingen de mogelijkheid om een mooi werkstuk te maken en geven ze het gevoel dat ze echt iets kunnen met hun handen. Door iets goed te leren creëer je een gevoel van eigenwaarde en trots bij die jongens en meiden.
Wij maken ons er als school sterk voor om onze afdeling draaiende te houden met bevoegde docenten. Zo vind je bij ons op school een constructiehoek waar allerlei machines staan zoals lasapparatuur, een draaibank en een freesbank. Ondanks de trend dat veel VMBO-scholen dit soort afdelingen steeds vaker sluiten, houden we het in Oss goed overeind. Dat realiseren we onder andere door samen te gaan werken met collega’s van elektro- en installatietechniek. We gaan verbouwen en gaan zo één groot, splinternieuw lokaal maken dat wordt ingericht met nieuwe en bestaande machines. De uitdaging zit hem in het verkrijgen van nieuwe technologie zoals 3D printen en laseren. Tekenen met 3D op de computer doen we bijvoorbeeld al. We denken echter ook aan toepassingen met een VR-bril. Door het omarmen van die nieuwe technologie proberen we jongens en meiden enthousiast te maken voor techniek.”
Intensief samenwerken met bedrijven en scholen
Fons en Wim vervolgen hun verhaal: “Als VMBO-school werken we ook veel samen met bedrijven voor diverse projecten. Zo proberen we in de publiciteit te komen om op die manier het techniekonderwijs te promoten. Leerlingen die daaraan meedoen die zie je gewoon groeien in een project, die vinden dat supermooi. Een paar jaar geleden hebben we in een project samen met Verhoeven machinefabriek een grote bol van 8 meter hoog en een doorsnede van 2 meter gebouwd Het is een groot object geworden dat eerst in het winkelcentrum tijdens winterland heeft gestaan en nu op ons schoolplein. Ook hebben we samen met leerlingen bij Baaijens constructie een groot, historisch zwaard gerealiseerd dat nu te zien is op een rotonde midden in het centrum van Oss. Op dit moment zijn we in overleg met Heurkens en van Veluw over een nieuw te realiseren maatschappelijk project.”
Daarnaast focussen we ons op de onderbouw waar we talentenlessen verzorgen. Zo komen leerlingen uit jaar 1 en 2 bij ons in de lokalen met hun werkstukken om zo enthousiast te worden voor PIE (of techniek in het algemeen). Ook leerlingen van basisscholen komen bij ons hun technieklessen volgen. Basisscholen kunnen hierop inschrijven, wat massaal gebeurt en waardoor we zelfs moeten gaan uitbreiden. Deze leerlingen komen bij ons werkstukken maken en worden begeleid door leerlingen van het ROC die bij ons op school hebben gezeten. Verder werken we ook samen met bijvoorbeeld ROC de Leijgraaf.
Leerlingen op allerlei manieren triggeren
Wim van Dorst: “Wat leuk is om te noemen is dat er onlangs een 30-jarige oud-leerling bij ons op school is begonnen als instructeur. Hij heeft 14 jaar bij de Veer metaalwerken gewerkt, een bedrijf dat ook is aangesloten bij SMO. Hij is nu een lerarenopleiding aan het volgen en komt het vak bij ons geven. Het is belangrijk dat je jonge docenten aan blijft trekken, want wij worden ook een dagje ouder. En zo is het cirkeltje weer mooi rond.”
Fons Sommers besluit: “Zoals al eerder aangekaart: het allerbelangrijkste is de leerlingen enthousiast maken voor techniek. De sector komt mensen tekort. Je krijgt de jongens en meiden alleen enthousiast als er mensen voor de klas staan die zelf iets uitstralen, het vak graag geven en er alles voor willen doen. En dat in combinatie met uitdagende projecten en de nieuwste technologie maken dat leerlingen getriggerd worden. Het leuke is dat ze op school aan projecten werken die ze onthouden. Je ziet vaak dat ze regelmatig nog een keertje terugkomen om te buurten als ze van school af zijn. Hartstikke leuk!”