Onderzoek wijst uit hoe metaal ‘moe wordt’
Onderdelen in de vliegindustrie
Vooral in de vliegindustrie worden onderdelen regelmatig vervangen. Dat gebeurt meestal periodiek, dus niet pas wanneer een onderdeel ook daadwerkelijk zichtbaar aan vervanging toe is. Dat wordt voornamelijk uit voorzorg gedaan. Een onderdeel kan immers beter voor de zekerheid vervangen worden omdat het alsnog microscopische scheurtjes kan bevatten die niet met het blote oog te zien zijn. Deze scheurtjes kunnen tijdens een vlucht breuken worden, met alle gevolgen van dien.
Hoog prijskaartje
Het periodiek vervangen van onderdelen gaat gepaard met hoge kosten. Het is daarom niet gek dat onderzoekers al een lange tijd druk bezig zijn met ontwikkelen van manieren waarop slijtage van metalen voorspeld kan worden. Toch liet het vinden van de oorzaak van metaalmoeheid lang op zich wachten. Onderzoekers van de Johns Hopkins universiteit lijken nu een oplossing te hebben gevonden.
Vermoeid metaal
Het onderzoeksteam heeft een manier ontwikkeld om het verloop van metaalmoeheid nauwkeurig in beeld te kunnen brengen. Ze hebben hun methode getest op nikkel door snel herhaalde belasting op het metaal uit te oefenen. De ontwikkeling van de metaalmoeheid hebben ze vervolgens nauwkeurig gevolgd. Het team vond een verband tussen de belasting aan het begin van de test en de uiteindelijke locatie van de breuk in het metaal. Met behulp van de test is dus te voorspellen waar het metaal uiteindelijk kapot zal gaan. Dit is natuurlijk revolutionair en kan in de toekomst een hoge besparing opleveren.